Skedala station

Skedala station

Tåget rullar vidare mot nordöst och kommer till nästa station på vår färd: Skedala.
Stakningen av Halmstad-Bolmen järnväg påbörjades den 30 april 1887 och den 12 juni kl. 12.00 samma år togs det första spadtaget här vid Skedala .
 

 

lyttkens.gif (41966 bytes)
Grundaren av Bolmenbanan, godsägaren och riksdagsmannen
Ivar Lyttkens, bodde i Skedala.
 


Ivar Lyttkes på sin "egen" järnvägsstation - Skedala
 

Skedala station var den enda trästationen på HBJ som var gul. Ja, Ryabergs var det faktiskt också medan filmen ”Stinsen på Lyckås” spelades in för att den skulle se röd ut på ortokromatisk film, men det var ju ett undantag. Enligt hävderna var det godsägare Lyttkens på Skedala säteri som hade bestämt färgen så att den skulle matcha herrgårdens färger. Sant eller inte, gul har den alltid varit.

Även Skedala var av HBJ´s mindre standardtyp och även denna station drabbades av ödet att bli upplyft och ”inrullad” i samhället när den nya riksväg 25 drogs fram. Skedala hade mötesspår, ett kort stickspår med frilastkaj och godsmagasin. Den nedklassades till hållplats 1926.
 


Skedala station 1927
 

Personal  
   
Oscar Emil Güllich 1889 – 1909
Oscar Brandt 1909 – 1923
Alfred Nylander 1923 – 1926
Maria Carlsson 1926 – 1927
Jenny Oscarsson 1927 – 1953
Astrid Dahlberg 1953 – 1966

Nästa station - Marbäck!